torsdag 1 september 2011

Speditör ? Vad är det ?

Trots att vara speditör är ett nobelt yrke ( i alla fall tycker vi som är fast i speditörs-träsket det) så är det förvånansvärt många som inte vet vad det är !!

Jag har när jag träffat folk för första gången presenterat mig som speditör. Då har jag mötts av  frågande blickar. Många säger då " Jaha, jag förstår (fast dom absolut inte alls vet vad det är), medans andra direkt undrar vad är en speditör.
 Jag brukar förklara på lite olika sätt beroende på vem som frågar. Ibland säger jag att vi är företaget som är länken mellan de stora exportföretagen och flygbolagen (99% av dom som jag förklarar detta för nöjer sig med detta svar).
Jag undrar ibland varför jag inte får följdfrågor ? Kanske det beror på att det låter tråkigt, nördigt eller bara helt obegripligt för en lekman ?  Vad vet jag

Den sista procenten som trots allt vill veta mer om detta får en mer detaljerad beskrivning och dom finner det trots allt vara intressant och spännande.

Jag tycker att vara speditör är ett bra yrke . Visst kan det ibland vara otacksamt framför allt de gånger det går snett för en kund, men i det stora hela ett kanon yrke.

Ha det bäst !
Speditören :-)

1 kommentar:

  1. vad är skillnaden mellan spedition och logistik?

    SvaraRadera